agh-morad-charyof-2taar-torkamanestan-nafisehajati

اصفهان این هفته میزبان کنسرت موسیقی اصیل ایرانی است که گروه کهن طی دو شب ۲۲ و ۲۳ اسفندماه در سالن رودکی ملک‌شهر اجرا خواهند کرد.

نفیسه حاجاتی: کامیار فانیان، سرپرست گروه کهن، درباره این کنسرت که سه شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد، گفت: «تک نوازی دو تار شرق خراسان، تک نوازی دو تار ترکمن، دو نوازی تنبور و دف و اجرای گروهی موسیقی ایرانی از جمله بخش‌های مختلف این اجراها خواهند بود».
این پژوهشگر، نوازنده و آهنگساز موسیقی نواحی ایران، از مخاطبان جدی موسیقی دعوت کرد به بازی ادواری و گردش ملودی‌ها در هر تصنیف دقت کنند و توضیح داد: «برای یکی از تصانیف، شعر معروف شهریار (آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟) انتخاب شده. این تصنیف در قالب ۵تایی تولید شده که می‌توانم بگویم در موسیقی ایرانی این مدل تصنیف سابقه نداشته است. حرکت ملودیک از شور سُل شروع و به شور «ر» ختم می‌شود. مورد دیگر هم تلفیق خاصی است که تا الان انجام نشده در شعر آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا. مقام گردانی برای این تصنیف انجام می‌شود. از شور شروع می‌شود بعد برمی‌گردد به اصفهان؛ بدون این که این حرکت گوش مخاطب را اذیت کند».
کامیار فانیان درباره تفاوت بخش‌های مختلف اجرا در دو شب کنسرت گفت: «اگر کسی علاقمند به شنیدن حالت‌های لطیف‌تر است و دوست دارد آرامشی از کنسرت بگیرد، می‌تواند شب اول اجرا را انتخاب کند و اگر کسی می خواهد کمی تخصصی‌تر با موسیقی برخورد کند، شب دوم که نوا برگزار خواهد شد، برای او انتخاب بهتری است».
به گفته فانیان، در شب دوم مخاطبان می‌توانند روند گردشی فواصل در دستگاه نوا را بشنوند. به این صورت که از ابوعطا شروع می‌شود. به دستگاه نوا می‌رسد. بعد به شور می‌رود. در شور دیگری می‌ایستند و برمی‌گردد در نوا. او از این نواگردانی به عنوان «مسیر تازه‌ای که قبلاً اتفاق نیافتاده، یاد می‌کند».

kamyar-fanian

گردش فواصل در دستگاه نوا، تصنیف «جویم تو را هر دم خانه به خانه» که عباس کیقبادی در سه عروض شعری آن را سروده و در قالب ۸ تایی اجرا خواهد شد، شعر عاشقانه سعدی به فرم تصانیف عارف و شیدا، تصنیف «شبی یاد دارم که چشمم نخفت» با ریتم ۵تایی که از موسیقی شرق خراسان با فواصل شور گرفته، ویرایش و تبدیل شده به موسیقی ایرانی و با رنگ و بویی دیگر در آواز بیات اصفهان اجرا خواهد شد، همه از جمله بخش‌های مختلف آخرین کنسرت گروه کهن در سال ۹۱ هستند.
همچنین به گفته سرپرست گروه کهن، شعر موج دکتر شفیعی کدکنی، با ایقاء ۸تایی اجرا خواهد شد و بعد تصنیف ۹تایی با ریتم ادواری و شعری از امیر عاملی خوانده می‌شود با این بیت آغازی: «مست و ملنگ می‌روی جان من اینچنین نرو».
کامیار فانیان درباره پارسا حسن دخت، خواننده گروه کهن گفت: «او دوره‌های آوازی استاد شجریان را طی کرده و از ۴سال پیش تا به حال شاگرد آقای شاهزیدی است. و کسانی که خوانندگی او را قبلاً شنیده‌اند این بار تفاوت آوازی او را بیشتر درک خواهند کرد. آواز او بیشتر رنگ و بوی مکتب اصفهان را پیدا کرده در عین حال که بار لهجه ندارد».
شناخت ادوار، خوش صدا نوازی، دانستن دشیفت کردن نت و داشتن بار علمی نوازندگی از جمله خوصوصیاتی است که فانیان برای جاوید ابراهیم‌پور، نوازنده نی گروه کهن، ذکر کرد.
نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف و دمام و سجاد منصوری نوازنده ادوات کوبه‌ای هم دو نوازنده دیگر گروه کهن هستند که در کنسرت اخیر محمدرضا لطفی در اصفهان نیز او را روی صحنه همراهی کردند.
همچنین مخاطبان موسیقی می‌توانند نوازندگی کامیار فانیان، پژوهشگر، نوازنده و آهنگساز را با سازهای سه تار، دو تار ترکمن، دو تار شمال خراسان، دوتار شرق خراسان و تنبور منطقه گوران به همراه گروه کهن ببینند.
گروه موسیقی کهن از سل ۸۱ با نام «شهر آشوب» و به سرپرستی کامیار فانیان تاسیس شد. در سال ۸۶ به «کهن» تغییر نام داد و تا به حال در شهرهای مختلف ایران از جمله گنبد، اصفهان و تهران به اجرای برنامه پرداخته است.

  • نفیسه حاجاتی/مجله موسیقی ملودی

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *