jalil-shahnaz-01

به‌جرات می‌توان گفت که «جلیل شهناز» نه تنها در بین نوازندگان تار بلکه بین تمام نوازندگان معاصر موسیقی اصیل ایرانی بی‌نظیر است و تک تک اساتید برجسته‌ی موسیقی، هنر او را در تک‌نوازی، بداهه‌نوازی و جواب آواز ستوده‌اند و می‌ستایند.

استاد جلیل شهناز در اول خرداد سال ۱۳۰۰ شمسى در خانواده اى هنرمند در اصفهان زاده شد.
او در یک خانواده‌ی اهل موسیقی به‌دنیا آمد و از آن‌جا که همه‌ی اعضای خانواده‌اش با هنر موسیقی ایرانی آشنا بودند جلیل نیز در ابتدای خردسالی ساز به‌دست گرفت.
پدرش «شعبان خان» علاوه بر تار كه ساز اختصاصى او بود، سه تار و سنتور هم مى نواخت و نواى شیرین سازها و آهنگ‌ها همیشه از خانه آنها به گوش مى رسید. در چنین خانواده اى جلیل شهناز پرورده شد و جوانه‌هاى هنر در دل و جانش پرورش یافت.
جلیل شهناز از سال ۱۳۲۴ مقیم تهران شد و از همان ابتدا با رادیو تهران شروع به كار كرد و در بسیارى از برنامه ها به عنوان تک‌نواز شركت داشت.

jalil-shahnaz-02

اوج درخشش هنر شهناز از سال ۱۳۳۶ شروع شد كه برنامه‌ی گل‌ها به همت «داوود پیرنیا» طرح ریزى و در رادیو اجرا شد. در آرشیو رادیو ایران آثار او با همكارى خوانندگان بلند آوازه‌اى نظیر «تاج اصفهانى»، «ادیب خوانسارى»، «عبدالوهاب شهیدى»، «محمدرضا شجریان»، «حسین خواجه‌امیری» و «اكبر گلپایگانى» وجود دارد و به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند از موسیقی ایرانی  به‌شمار می‌رود.
این استاد موسیقی در دهه‌ی۱۳۶۰ همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و محمد موسوی (نی) «گروه اساتید» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.
وی هم‌چنین در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره‌ی ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد.
لازم به یادآوری است که محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۷ به افتخار جلیل شهناز، نام گروه نوازندگان خود را «گروه شهناز» انتخاب کرد.

  • راحله سجودی/ مجله‌ی موسیقی ملودی

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

به گفتگو بپیوندید

10 نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نظیر استاد شهناز لطفی شجریان تکرار شدنی نیست باید قدردانشون بود در مورد استاد ذولفنون مطلب بزارید ممنون

  2. جناب استاد شهناز دردانه موسیقی ایران و ستاره سهیلیست که چه بسا تا سالیان دراز در آسمان موسیقی کشور رخ ننماید.

  3. سال ۱۳۶۵ بود فکر می کنم و من شانس این را داشتم که کنسرت اساتیدی که با صدای شهرام ناظری اجرا می شد را ببینم ……..اینها یگانه های موسیقی ایرانی هستند و بودند که دیگر تکرار نمی شوند ……….امیدوارم اینقدر از آنها کار ضبط شده باشد و شاگرد داشته باشند که این گنجینه نفیس موسیقی ایرانی به نسل های بعد انتقال یابد.

  4. من این ادعا دارم کـه : آوای تـــارش در وجود هر شنونده ای رنگ آمیز فصول است وبا قافله زمان ، دردها و غمهاو شادیهایمانرا همرهی کرده است ، وهنوز طی قـــرون واعصار مانندش زاده نشـــده ، از عمق زخمــه هایش و زمزمه مضرابهایش هزارها رمز وراز در وجودمان تابیده ..

  5. می توانیم استاد شهناز را در یک لغت (که معنای بسیار گسترده ای دارد)معنا کرد …………………تار

  6. هیچ وقت نتونستم راجع به شهناز جمله ای مرتب کنم.حالا سعی میکنم :
    موتیف بندی قرینه سازی و ملودی محوری در نوازندگیش از خصوصیات بارزشه.
    لهجه ی اصفهانی و ساحت زیست محیطی اش در نوازندگیش لحاظه شیطنت داره احساسش تو مشتشه واز بیان اون ترسی نداره و این معنی ش اینه که برخوردش با هنر صادقانه اس.
    پرکاره و تعداد نوارهای تولیدیش(تکنوازی) در بازار از هر کس دیگه بیشتره.
    مدرن ساز میزنه.
    سونوریته سازش خیلی خوبه.
    دیگه نمی تونه ساز بزنه ولی صدای سازش تو گوش همه اونایی که به کارش دقت کردن موندنیه.
    آقا خیلی خوبه.