taar

عده‌ای از دانشجویان کارشناسی موسیقی ایرانی، اجرای صحنه‌ای خود را به سرپرستی «آرش کامور» آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی کمانچه به پایان رساندند.
مونا دهاقین: تمام داستان این خبر از آن جا آغاز شد که در دانشگاه علمی کاربردی واحد١١(هنرستان موسیقی) واحد درسی تحت عنوان اجرای صحنه‌ای موسیقی ایرانی به ما ارائه شد که توسط مدرس مربوطه جناب آقای آرش کامور این دوره را به پایان رساندیم.
حاصل این دوره مطالبی است که به صورت مختصر به آن اشاره می‌شود:

  • تمرینات ذهنی (در ذهن خود بخوانیم و بنوازیم)
  • تمرینات ذهنی همراه با موقعیت‌سازی و انگشت‌گذاری بر روی ساز همراه با خواندن و تعقیب ذهنی
  • اجرای مجازی صحنه و قرار دادن خود در وضعیتی شبیه به موقعیت اجرا مثل: پوشیدن لباس رسمی و یا قرار دادن خود در محیطی شبیه اجرا بر روی سن.

و فاکتورهای دیگری مانند داشتن محفوظات درست ملودیک و شناخت و اجرای صحیح ردیف که در مراحل پیشرفته‌تر به بداهه‌نوازی می‌انجامد. آگاهانه ساز زدن همراه با یقین اجرایی(آگاهی بر مطلبی که می‌خواهیم بسط و گسترش دهیم)، دانستن امکانات و تکنیک‌های اجرایی ساز مورد نظر (زیبایی‌شناسی سازی) و هم‌چنین فرم دادن به جملات موسیقی و این‌که بدانیم مخاطبِ خود را می‌خواهیم به کجا سوق دهیم (زیبایی‌شناسی اجرایی)، داشتن اعتماد به نفس، ایجاد رهایی و آرامش در جسم و ذهن خود، تا بتوانیم آن‌چه را که می‌خواهیم به راحتی بنوازیم، آگاه بودن از استرس و تنشی که در جسم و روانمان در حین اجرای صحنه‌ای ایجاد می‌شود و باید بدانیم که این تنش‌ها جزئی از احساس‌های پرتلاطم دریای وجودی ماست و از ما جدا نیست که با تمرین و ممارست و کنترل ذهن می‌شود این دریای پرتلاطم را به آرامش رسانید و در راستای آن، مخاطب خویش را تا افقی هدایت کنیم که سراسر آن، شناخت است.
music-performance-00
چگونگی برگزاری اجرای صحنه‌ای:

به همین منظور در دی‌ماه سال٨٩ اجرای صحنه‌ای توسط منتخبین (به علت محدودیت زمانی) دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته این دانشگاه درحضور مخاطبین٬ مسئولین دانشگاه٬ برخی از اساتید و دانشجویان برگزار شد. در طول این برنامه بعضی اجراها قوی‌تر و برخی دیگر دارای نقاط ضعف بودند.
قبل از شروع اجرا آقای آرش کامور با خواندن این بیت شعر سخنان خودرا آغاز کردند:
« ازاین سموم که برطرف بوستان بگذشت                عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی
وی ضمن سپاس‌گزاری از مهمانان و حضار و دانشجویانی که در اجرا حضور دارند گفت: تمام اجراهایی که در ادامه، بر روی صحنه می‌رود حاصل درسی‌ست به نام اجرای صحنه‌ای. تمنای این‌جانب این است که بر مقام قیاس برنیاییم و بدانیم که تک‌تک این هنرمندان، چشمه‌هایی هستند که حرکت‌شان رو به دریاست و امیدواریم که از این اتفاق‌های کوچک به جریان‌های بزرگ‌تری در موسیقی جدی برسیم».
در پایان اجرا به درخواست اساتید و میهمانان، شاهد یک اجرای دل‌نشین به‌صورت بداهه در دستگاه نوا و آواز ابوعطا توسط آقای کامور با همراهی «سهیل رزاقی» نوازنده‌ی تنبک بودیم.

اسامی دانشجویانی که در این اجرا شرکت داشتند در ادامه آمده است:

ردیف نام دانشجو ساز تخصصی دستگاه موسیقی هم‌نوازی
١ احسان حسینی کمانچه چهار گاه تنبک
٢ اشرف بی نظیر تار بیات اصفهان ——
٣ محمد عشقی سنتور آواز ا بوعطا ——
٤ وفا مصباحی نی ما هور ——
٥ سینا و سحاب ا علم کمانچه وتار دستگاه نوا تنبک
٦ مرجان مهربان قا نون شوشتری ——
٧ ستاره مستفیضی عود همایون ——
٨ سینا جعفری کیا سنتور سه گاه ——
٩ حمید رضا آفریده کمانچه آواز اصفهان ——
١٠ هوتن شرف بیانی سه تار سه گاه ——
١١ ارحام سید هندی سنتور چهار گاه ——
١٢ پرویز داوودی سه تار آواز ا بو عطا ——
١٣ علیرضا اصغری تار آواز بیا ت ترک ——

در پایان گفتنی است اجرای صحنه‌ای دانشجویان موسیقی ایرانی در دی‌ماه ۱۳۸۹ ودر سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه جامع علمی کاربردی موسیقی وا‌حد ١١ تهران واقع در خیابان ولی عصر تقاطع خیابان امام خمینی برگزار شد.

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

به گفتگو بپیوندید

1 نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ضمن عرض تبریک و تشکر از سایت خوبتون و از خبری که گذاشتید , لازم دونستم که از هنرجویانی که به خوبی به اجرای موسیقی پرداختند سپاس قلبی خود را نسبت به ایشان ابراز کرده باشم:
    اقایان:عشقی,سحاب و سینا علم,افریده,مصباحی
    بانوان:بی نظیر و مهربان
    با ارزوی توفیق برای سایتتون.

    سینا جعفری کیا