taazieh

يك پژوهشگر حوزه‌ي تاريخ هنر معتقد است: در نوحه‌خواني‌ها و مراسم عزاداري و حتا تعزيه‌خواني‌ها، رديف‌ها و دستگاه‌هاي آوازي ايران كه از قديم در اين مراسم استفاده مي‌شد، رعايت نمي‌شود.

به گزارش مجله‌ی موسیقی ملودی از ایسنا، محمودرضا سليماني گفت: متأسفانه برخي افراد در نوحه‌خواني‌ها از ترانه‌هاي جديد و حتا يكسري آهنگ‌هاي پاپ استفاده مي‌كنند، در صورتي كه عاشورا مسأله‌اي بسيار اساسي و زاييده‌ي فرهنگ ايراني است.

وي بيان كرد: به‌جز ايران، در هيچ فرهنگي فرهنگ عاشورا را نمي‌بينيم. اين فرهنگ به ايران متعلق است و موسيقي ايراني نيز جايگاه خاصي در آن دارد.

او اصلي‌ترين جايگاه در فرهنگ عاشورا و فضاي فرهنگي و هنري عاشورا را موسيقي آن دانست و اظهار كرد: مسائلي مانند نقاشي، نگارگري، خط، تذهيب و صنايع دستي دست به دست هم داده‌اند تا فرهنگ عاشورا را زنده نگه دارند. به همين دليل، اين زاييده‌ي فرهنگ و هنر ايراني است.

اين عضو مركز پژوهشي مطالعات راهبردي فرهنگي جهان اسلام دانشگاه امام رضا (ع) افزود: بخش انبوهي از تاريخ هنر ايران به برخي مسائل در فرآيند شيعه، شيعه‌گري و عاشورا برمي‌گردد. بنابراين درست نيست برخي مسائل را به موسيقي عاشورايي وارد كنيم.

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *