يك پژوهشگر حوزهي تاريخ هنر معتقد است: در نوحهخوانيها و مراسم عزاداري و حتا تعزيهخوانيها، رديفها و دستگاههاي آوازي ايران كه از قديم در اين مراسم استفاده ميشد، رعايت نميشود.
به گزارش مجلهی موسیقی ملودی از ایسنا، محمودرضا سليماني گفت: متأسفانه برخي افراد در نوحهخوانيها از ترانههاي جديد و حتا يكسري آهنگهاي پاپ استفاده ميكنند، در صورتي كه عاشورا مسألهاي بسيار اساسي و زاييدهي فرهنگ ايراني است.
وي بيان كرد: بهجز ايران، در هيچ فرهنگي فرهنگ عاشورا را نميبينيم. اين فرهنگ به ايران متعلق است و موسيقي ايراني نيز جايگاه خاصي در آن دارد.
او اصليترين جايگاه در فرهنگ عاشورا و فضاي فرهنگي و هنري عاشورا را موسيقي آن دانست و اظهار كرد: مسائلي مانند نقاشي، نگارگري، خط، تذهيب و صنايع دستي دست به دست هم دادهاند تا فرهنگ عاشورا را زنده نگه دارند. به همين دليل، اين زاييدهي فرهنگ و هنر ايراني است.
اين عضو مركز پژوهشي مطالعات راهبردي فرهنگي جهان اسلام دانشگاه امام رضا (ع) افزود: بخش انبوهي از تاريخ هنر ايران به برخي مسائل در فرآيند شيعه، شيعهگري و عاشورا برميگردد. بنابراين درست نيست برخي مسائل را به موسيقي عاشورايي وارد كنيم.