آهنگساز گروه موسيقی «اميد نو» گفت: موسيقی عاشورايی با برخورداري از دو وجه حماسي و غم انگيز بودن، در ابتدا از سوي مداحان، روضه خوانان و اساتيد بزرگ حوزه موسيقي مجال رشد يافته است.
به گزارش مجلهی موسیقی ملودی، اميد داورزني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: موسيقي به علت سيال بودن، هميشه تحت تاثير حوادث تاريخي بوده است و از جمله مهمترين حوادث تاثيرگذار در هنر ا يراني مي توان به واقعه ارزشمند عاشورا اشاره كرد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه اسلام در زمان هاي گذشته در ايران ريشه دوانيده بود حادثه عاشورا تاثير مهمي بر فرهنگ و هنر ايراني به خصوص موسيقي گذاشت به نحوي كه هنوز نغمه هاي ماندگاري در رديف و آواز ايراني از آن زمان تاكنون برجاي مانده است.
داورزني در مورد هنر تعزيه و ميزان تاثيرگذاري آن در توليد موسيقي عاشورايي اظهار داشت: در هنر تعزيه كه شكل مهمي از نمايش بوده است هنرمندان تعزيه خوان اشعار مذهبي را بر اساس رديف هاي آوازي ايراني اجرا مي كردند.
اين آهنگساز كشورمان گفت: مداحان و روضه خوانان كه اغلب به عنوان اساتيد بزرگ آواز محسوب مي شدند در دوره هاي تاريخي كه موسيقي ممنوع بوده است رديف هاي اين هنر را حفظ كرده اند.
وي درباره لزوم بررسي موسيقي عاشورايي در نوع اشعار تصريح كرد: موسيقي عاشورايي را بايد در نوع اشعار مراثي و ريتم هاي مختلفي كه اشعار با آن ها خوانده مي شود بررسي كرد.
آهنگساز گروه موسيقي اميد نو ادامه داد: در نوع لحن ها و نغمه هايي كه در مناطق مختلف ايران وجود دارد شناخت موسيقي هر منطقه و گويش همراه با زبان در نوع اجراي موسيقي عاشورا امري ضروري محسوب مي شود.
وي با اشاره به سازه هاي مختلفي كه در توليد موسيقي عاشورايي از آن استفاده مي شود خاطرنشان كرد: به طور كلي در موسيقي مذهبي ايران از سازهاي بادي به خصوص ترمپت، كلاینت و ني بسيار استفاده شده و سازهاي ضربي همچون ساي درام، سنج و طبل بزرگ هم كه در موسيقي مناطق و در گذشته شكل هاي متفاوتي با سازهاي پيشرفته امروز داشته است در توليد «موسيقي عاشورايي» مهم و تاثيرگذار تلقي مي شود.