آهنگساز آلبوم ۷۲ گفت: گزینش اشعار این آلبوم در کنار موسیقی در قالبی ارائه شده که برای مداحان اهل بیت بتواند نمونه‌ای قابل استفاده در مراسم سنتی عزاداری و جایگزین بسیاری از الگوهای نامناسب موسیقایی باشد که از آن بهره‌گرفته می‌شود

به گزارش مجله موسیقی ملودی به نقل از برنا، رسول رسولی آهنگساز آلبوم ۷۲ در مورد این آلبوم اظهار کرد: یک از شاخه‌های هنری که نیاز به توجه دارد هنر دینی به ویژه موسیقی ایامی است که در فرهنگ مردم ریشه دارد.

وی افزود: موسیقی مناسبتی و عزاداری ایران از جمله ژانرهای موسیقی است که ظرافت‌های خاصی را در اجرای هر منطقه دارد ضمن اینکه سلیقه شنیداری هر نسل نیز برای انتخاب این موسیقی متفاوت است و در تولید این نوع از موسیقی باید دقت بسیاری صورت گیرد.

آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم ۷۲ اضافه کرد: در تولید این آلبوم رعایت دو محور سلیقه مخاطب منطقه‌ای و نسل مخاطبان بسیار مورد توجه قرار دادیم و شاهد مثال آن دوزبانه بودن اثر است.

رسولی موسیقی مذهبی را از شاخه‌های مهم هنر دینی خواند که باید مورد حمایت قرار گیرد و خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از لحن عربی بیشتر برای تأثیرگذاری شعر بر مخاطب بوده و برای رعایت صحیح لحن عربی، مرتضی حیدری‌آل‌کثیر و مهدی المؤمن دو خواننده عرب زبان، اشعار را در این اثر خواندند.

وی یادآور شد: از دیگر قابلیت‌های این اثر فضای افکتیو کار است که قابلیت تصویری شدن موسیقی را بسیار بالا برده و به یقین اگر این اثر به‌صورت تصویری نیز منتشر شود نمونه‌ای ماندگار خواهد شد.

یادآور می شود آلبوم عاشورایی ۷۲ از محصولات حوزه هنری و در برگیرنده ۶ آهنگ ترانه به آهنگسازی و تنظیم رسول رسولی و خوانندگی مرتضی آل‌کثیر است که هر یک از آهنگ‌ترانه‌های این اثر بیان موسیقایی از روایت عاشورا دارد.

وداع به خوانندگی مهدی المؤمن، آبروی آب، ماه تشنه لب، اندوه صحرا، قیام خورشید و گلوی فرات عنوان هریک از قطعات این آلبوم است.

این آلبوم به صورت دوزبانه و به منظور تاثیر گذاری بیشتر و نزدیکی بیان و تصویر‌سازی موسیقی با وقایع عاشورا فارسی – عربی اجرا شده و افکت‌های موسیقایی این اثر به انتقال مفهوم کلام و موسیقی به مخاطب کمک می‌کند.

این اثر ساختاری ایرانی دارد که در آهنگسازی آن، سازهای موسیقی ایرانی را در کنار تکنیک‌های افکتیو به کارگرفته و این امر فضایی متفاوت از موسیقی مناسبتی را ایجاد کرده که می‌تواند به عنوان نمونه و الگویی مناسب در ماه محرم ۱۴۳۲ هجری قمری مورد توجه قرار گیرد.

نوازندگان آلبوم موسیقی عاشورایی هفتاد و دو در این اثر عبارت از رسول رسولی (سمپل و جلوهای صوتی الکترونیکی)، فرید فراز(گیتار)، پیام طونی(ویلون، ارکستر، سلو)،‌ مشتاق قرآداشخانی(کمانچه) و محمدرضا فراهانی(نی) هستند.

بخشی از این کار دکلمه فرید فراز؛ شاعر قطعه نخست این مجموعه موسیقایی را دارد و اشعار سروده شده در این اثر از حسین غیاثی و مرتضی آل‌کثیر است.

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *