يك ترانه سرا گفت: ترانه به عنوان فرزند تازهي شعر و موسيقي براي بالغ شدن نيازمند حضور موسيقي دركنار خوداست.
به گزارش مجلهی موسیقی ملودی «كامران رسولزاده» درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: آرايههاي ادبي موجود درشعرهاي كلاسيك موضوع اصلي اين گونه شعرهاست و در ترانه موسيقي به عنوان ابزار اصلي در آن حرف اول را ميزند. دركشور ماتعداد اندكي ترانه سرا وجود دارد كه بتوان متن ترانهي آنها را بدون موسيقي گوش داد، زيرا ترانه بدون موسيقي بالغ نميشود.
اين ترانه سرا ادامه داد: هم اكنون به علت وجود سبكهاي مختلف موسيقي ترانه دچار سردرگمي شده به طوري كه برخي از ترانه سرايان از واژه و موسيقي سطحي استفاده ميكنند و علت آن نبود آشنايي ترانه سراها با موسيقي است.
رسول زاده اظهار داشت: ترانه سراها به ۳ دسته تقسيم ميشوند.
كساني كه همزمان باسرايش ترانه، موسيقي ميسازند، افرادي كه يك آهنگ ساز موسيقي ترانهي آنها راكار ميكند وكساني كه ابتدا موسيقي ميسازند وبعد ترانه ميسرايند كه اين روش نادرست است.
اين ترانه سرا گفت: موسيقي دركشور ما حقوق مالكيت معنوي ندارد يعني افراد مختلف به صورت غيرمجاز به كپي برداري وتكثير اين نوع آثار ميپردازند.
اين موضوع سبب كاهش درآمد ترانه سراها و از بين رفتن انگيزهي آنها براي ساخت ترانهي جديد ميشود.
ولي در كشورهاي ديگر حقوق مادي ومعنوي ترانه و موسيقي درنظر گرفته ميشود.
رسول زاده افزود: براي ارائه ترانهها غير از راديو وتلويزيون رسانه ديگري وجود ندارد و مخاطب ترانهي موردنظر خود را از وب سايتها و جاهاي ديگر دريافت ميكند و در جهت رفع اين مشكل اقدامات اصولي بايد صورت گيرد.
ترانه سراي معاصر كشور خاطر نشان كرد: ترانه در دهه هاي اخير پيشرفت چشمگيري نداشته و شاهد ترانههاي فاخر نبوديم زيرا ترانه سراهاي كنوني به موسيقي و مضمون آن آشنايي كامل ندارند.