من عاشق سینمای نوآر هستم، به همین علت است که به مسعود کیمیایی و «سرب» و «گوزنها» علاقه زیادی دارم. در بین کارگردانهای خارجی هم مارتین اسکورسیزی، الیور استون و فرانسیس فورد کاپولا را بیشتر دوست دارم.
رضا یزدانی، خواننده و آهنگساز جوان کشورمان با حضور در «کافه خبر»، از علایق خود به سینما، تئاتر و موسیقی اجتماعی سخن گفت و تاکید کرد: عشق من سینماست و شاید بتوانم بگویم زندگیام هم سینماست.
وی در توضیح اینکه با وجود عشق به سینما چطور موسیقی را انتخاب کرده است، گفت: سینما را برای دیدن دوست دارم، ولی همیشه تصورم خواندن بر روی صحنه بود، هیچ وقت هم فکر نمیکردم بروم بازیگر شوم و وارد سینما شوم.
او خود را یک فیلمبین حرفهای می داند و آرشیو خوبی از فیلمهای ایران و جهان دارد و ادامه میدهد: من عاشق سینمای نوآر هستم، به همین علت است که به مسعود کیمیایی و «سرب» و «گوزنها» علاقه زیادی دارم. در بین کارگردانهای خارجی هم مارتین اسکورسیزی، الیور استون و فرانسیس فورد کاپولا را بیشتر دوست دارم.
یزدانی در خصوص رابطه کیمیایی با خودش و همچنین تاثیر آشنایی با افرادی چون منفردزاده و فرهاد در این ارتباط نیز به خبرآنلاین گفت: تنها جایی که این موضوع را از ایشان شنیدم، هنگام ضبط تیتراژ فیلم حکم بود که به استودیو آمدند و گفتند؛ یاد فرهاد و منفردزاده افتادم و «رضا موتوری». دیگر از ایشان نشنیدم که یاد قدیم کنند.
مسعود کیمیایی به من میگوید صدایت یونیک و منحصربهفرد است و این یونیک بودن در نوع گویش، خوانش و نوع تأکیدها بر کلمات که انگار ضربه میزنی، وجود دارد و در مجموع صدای من را دوست دارد. به خاطر علاقه به سینما، خواندن ترانه تیتراژ را هم دوست دارم ولی در عین حال چند فیلم هم پیشنهاد شد و وقتی آن فیلمها را دیدم، آن را نپذیرفتم و گفتم کلام فیلم را خراب میکند.
وی در خصوص تغییر صدا برای خواندن ترانههایش تصریح کرد: من صدایم را عوض نکردهام، در واقع با صدا بازی کردم.
یزدانی که به تازگی آلبوم «ساعت ۲۵شب» را روانه بازار موسیقی کرده است، در خصوص تاثیرپذیری از فریدون فروغی در آلبوم «شهر دل» گفت: «شهر دل» تحت تأثیر فریدون فروغی نیست، ولی یک کار خام است که یک جوان ۲۰ ساله آن را انجام داده و اگر الان بخواهم همان آلبوم را دوباره بخوانم، با همان ملودی و تنظیم و شعر، یک آلبوم دیگر میشود. این مجموعه زمانی ضبط شد که تازه موسیقی پاپ شروع شده بود و وقتی رفتم استودیو حتی نمیدانستم استودیو چهجور جایی است. در صورتی که در حال حاضر بچهها حتی میدانند چگونه باید صدابرداری کنند. آن زمان دوره ریل و ضبط آنالوگ و میکس دستی بود … در حال حاضر با امکانات جدید، خواننده شدن زیاد سخت نیست.
وی همچنین درباره تبلیغ موسیقی در کشور نیز گفت: واقعیت ماجرا این است که ما در حال حاضر جایی برای تبلیغات نداریم؛ تنها برخی از مطبوعات میتوانند درباره موسیقی بنویسند و اگر فرصتی ایجاد شود، در تیتراژ فیلمهای سینمایی یا تلویزیونی کار کنیم. واقعاً هیچ چیز دیگری وجود ندارد.
به گفته یزدانی بهداد خواننده خوبی است و اگر بخواهد آلبوم مستقل بدهد، حتماً با وی همکاری میکند، البته یزدانی تمایل دارد یک همکاری سینمایی را در یک آلبوم به صورت همخوانی با او داشته باشد.
وی در خصوص انتخاب بهداد به عنوان خواننده دو صدایی برای قطعه «میعادگاه» گفت: در جشن دنیای تصویر که هم من تندیس گرفتم و هم حامد، روی صحنه که داشتیم جایزه میگرفتیم، حامد کنارم گفت: رضا بیا و یک قطعه دوصدایی با هم بخوانیم. من هم گفتم؛ بخونیم! خلاصه کلی در این باره با هم صحبت کردیم. بعد از ضبط قطعه «میعادگاه» هنگام مسترینگ شدن آن، به این نتیجه رسیدم که به دلیل طولانی بودن ترانه، قطعه یکنواخت شده است و نیاز به صدای دیگری دارد و بعد آن قرار را اجرایی کردیم و آن لهجه آبادانی در «میعادگاه» خیلی خوب شد، چون این کاری بود که من از پس آن برنمیآمدم.
یزدانی معتقد است: بهداد خواننده خوبی است و من قبولش دارم و اگر بخواهد آلبوم مستقل بدهد، حتماً با او همکاری میکنم، ولی دوست دارم یک همکاری سینمایی را در یک آلبوم به صورت همخوانی ادامه بدهم.
وی که تلاش دارد تا با صدا و موسیقی، تصویری از جامعه شهری و مسائل اجتماعی پیرامونمان ارایه دهد به گفته خود اهل کتاب خواندن و مطالعه نیست و به اندازه افراد معمولی که نیاز به مطالعه کردن دارند، مطالعههای خود را دنبال میکند.
یزدانی ادامه داد: زمانی که میخواستم «شهر دل» را کار کنم، «دیوان شمس» را یک دور کامل خواندم و بعد شروع به انتخاب کردم. برخی از شعرهای «شهر دل» شعرهایی است که از چندین شعر مولانا انتخاب شده است. نمیخواهم بگویم من اشراف داشتهام که توانستم این شعرها را کنار هم قرار دهم، ولی سعی کردم به بهترین شکل ممکن کارم را انجام دهم.