reza-yazdani-01

رضا يزداني معتقد است: بهترين حمايتي كه در حال حاضر مي‌توان از موسيقي داخلي داشت، راه‌اندازي يك شبكه‌ي موسيقي است. در اين صورت مطمئن هستم كه جوانان از كانال‌هاي خارجي رويگردان مي‌شوند.

رضا يزداني شامگاه ۱۹ مهرماه طي نشستي كه در كافه خبر برگزار شده بود، پيشنهاد تشكيل شبكه‌ي موسيقي از داخل كشور را عنوان كرد و گفت: بايد چند ساعت از اين كانال را در اختيار امثال ما كه در داخل كار مي‌كنيم بگذارند. مگر براي آلبوم‌هايمان مجوز نمي‌گيريم؟ حال در اين فضا مثلا شرط بگذارند براي كليپ‌ مجوز بگيرند. خودمان مي‌رويم و با خط قرمزها و خلاقيت‌هايي كه داريم بهترين كليپ‌ها را مي‌سازيم.

يزداني ادامه داد: امروز در دنيا فاصله يك كانال ايراني با خارجي تنها يك دكمه است. نمي‌توانيم بگوييم كانالهاي خارجي را نبين! اگر ما خودمان براي جوان‌ها خوراك درست كنيم آن وقت مي‌بينيم كه ديگر كسي سراغ كانالهاي خارجي يا زيرزميني نمي‌رود.

او با تاكيد بر جنبه منفي موسيقي زيرزميني نسبت به جنبه مثبت آن ،توضيح داد: موسيقي زيرزميني فرهنگ موسيقي مردم را پايين مي‌آورد و البته نظارتي هم روي آن نيست. شايد چند كار خوب هم در بين آنها باشد اما در كل، حجم كارهاي منفي درآنها بيشتر است. تكنولوژي اين امكان را به همه داده است كه هر كس مي‌تواند در خانه‌اش بنشيند و با يك كامپيوتر و شعري كه معلوم نيست از كجا مي‌آيد، يك قطعه بسازد و آن را به سرعت روي اينترنت پخش كند. مطمئنا كسي كه دلش براي موسيقي مي‌سوزد موافق موسيقي زيرزميني نيست.

خواننده آلبوم «ساعت ۲۵ شب» در ادامه اين نشست درباره‌ي آلبوم‌هايي كه تاكنون منتشر كرده است گفت: به دليل آن كه روي دو آلبوم به صورت همزمان كار مي‌كردم و از سويي درگير كارهاي سينمايي هم بودم ،تهيه كامل آلبوم «ساعت ۲۵ شب» سه سال طول كشيد و اين تاخير برخلاف شايعات موجود ربطي به مشكل با ارشاد نداشته است.چون هيچ مخالفتي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي اين آلبوم نبود.

يزداني تصريح كرد: به نظرم اين آلبوم كه چهارمين آلبوم منتشر شده‌ام محسوب مي‌شود،از كارهاي قبلي‌ام مثل « شهردل» پخته‌تر شده است، زيرا براي آن خيلي زحمت كشيدم. هميشه سعي مي‌كردم سبك خودم را داشته باشم و كارهايم تقليدي نباشد.

او درباره‌ي كارهاي ابتدايي خود نيز توضيح داد: در آلبوم « شهردل» خيلي خام بودم. « شهردل» كار يك جوان ۲۰ ساله است و اين كار را سال ۷۷ ضبط كرديم. آن موقع حتي نمي‌دانستم استوديو چيست. اين آلبوم يك تجربه است كه خيلي ايراد دارد اما بالاخره آن موقع من اين بودم. اگر الان بخواهم دوباره آن را بخوانم شما اصلا چيز ديگري مي‌شنويد. در حال حاضر از همه جوانب رشد كرده‌ام و در بعضي از موارد حتي نگاهم عوض شده است .مثلا در آلبوم «ساعت ۲۵ شب» توانستم همه ترانه‌هاي آن را از ترانه‌هايي كه افراد گمنام براي من ايميل كردند انتخاب كنم.

اين خواننده ادامه داد: هدف ما انتخاب ترانه‌هاي متفاوت در آلبوم‌هاست. اين تفاوت را به چند شيوه دنبال كرده‌ايم. يكي از آنها انتخاب ترانه‌هاي نوستالژيك بود.مردم با ترانه‌هايشان زندگي مي‌كنند و تاريخ مصرف ندارند. يكي از ايده‌هاي ديگران اين است كه در آلبوم‌هايمان يك قطعه « شوخ» داشته باشيم. ايده‌هاي زيادي داشتم و دارم كه اگر بخواهم بگويم وقت نمي‌شود.

اين خواننده جوان درباره همكاري در آلبوم «هشت» به مناسبت ميلاد امام رضا(ع) نيز توضيح داد:براي آلبوم «هشت» با من تماس گرفتند ومن هم به شرط آنكه مثل مابقي كارهايم متفاوت باشد قبول كردم. كارهاي مناسبتي را فقط در مواردي مي‌پسندم. مثل كار براي امام رضا(ع)، زيرا همه ما ايراني‌ها علاقه خاصي به ايشان داريم. اين چيزي است كه در خون ما ايراني‌هاست.

يزداني در پايان اين نشست با اظهار مخالفت نسبت به بازگشت برخي از خوانندگان ايراني به كشور، عنوان كرد:آنها هر كاري خواستند در خارج از كشور انجام دادند. هر كنسرتي خواستند برگزار كردند. اين ما بوديم كه اينجا دوسال دوسال براي گرفتن مجوز صبر كرديم و موسيقي را تثيبت كرديم. حالا چرا اين افراد بايد برگردند؟ معتقدم كه دوران موسيقي آنها هم تمام شده است.

  • ایسنا

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

به گفتگو بپیوندید

1 نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آقای رضا خان یزدانی برادر!! شما هم برو شهر دلت را بخوان و هم مناسبتی!! یکبار ملاقاتی داشتیم مرا میشناسی مهم نیست بنده
    کیستم اما شعار هم نمیدهم بی آن که بدانی برایت بسیار تبلیغ کردم
    رضایی با قلبی کوچک همچون پرنده میگویی مردم با ترانه هایشان زندگی میکنند و تاریخ مصرف ندارند بعد در انتها میگویی تاریخ مصرف خوانندگان قدیمی تمام شده کدام گزینه صحیح است؟!!
    موفق باشی