آرش کامور که سابقهی سالها همکاری با گروههای ایرانی چون عارف، شیدا، شهنازی، اقبال آذر و…. را دارد، قطعاتی را براساس اشعار مهدی اخوان ثالث، آهنگسازی و تنظیم کرده است و قصد دارد با ارکستری به نام «سروشان» در آلبومی با عنوان «سبوی تشنه» آنها را منتشر کند.
به گزارش مجلهی موسیقی ملودی به نقل از ایسنا، کار این آلبوم بر روی اشعار شاعر معاصر، مهدی اخوان ثالث انجام گرفته است و کامور این روزها به دنبال خوانندهای است که غم کهن مهدی اخوان ثالث را با صدای خویش فریاد بزند.
این آهنگساز دربارهی انتخاب اشعار مهدی اخوان ثالث در شرایطی که تنظیم آهنگ برای اشعار نو دشوارتر از اشعار با ردیف و قافیه است به ایسنا توضیح داد: یکی از خصلتهای اشعار مهدی اخوان ثالث، موسیقایی بودن واژگان و کلام آن است که کمتر در شاعران معاصرو شعر آزاد هم دوره او دیده میشود.
وی سپس به اولین تصنیفی که در آغاز این آلبوم آمده است، اشاره کرد و گفت: از تهی سرشار/ جویبار لحظهها جاری است/ چون «سبوی تشنه» که اندر خواب بیند آب/ وندر آب بیند سنگ/ دوستان و دشمنان را میشناسم من/ زندگی را دوست میدارم مرگ را دشمن / آه اما/ با که باید گفت این/ من دوستی دارم/ که به دشمنی خواهم از او التجا بردن/ جویبار لحظهها جاری… که در حقیقت نام آلبوم برگرفته از این شعر پر حرکت و پر پیام مهدی اخوان ثالث است، یعنی «سبوی تشنه».
کامور در رابطه با سازبندی قطعات این آلبوم توضیح داد: از سازهای ملی ایرانی در کار ساخت و تنظیم خویش استفاده کردهام و همچنین تنظیمهایی به صورت کنترپوانتیک که بیشتر در بخش باس به گوش میرسد، انجام دادهام و گروهی را که مرا در کار ضبط همیاری کردهاند، «سروشان» نامیدهام و در کار ضبط آلبوم افرادی چون« مسعود انتظاری»، «کمال شوهانی»، «سپهر حمزهلو»، «حسین قاسمزاده»،« مرتضی گازرانی»، «تورج زادپور»،« بهناز بهنام یار»، «گلشن دانش»، «مهدی رستمی»، «سیاوش کفاشی»، «زکریا یوسف» و … مرا همراهی کردهاند. البته خیلی از دوستان اولین تجربه کار ضبطشان بوده است اما عشق آنان به کار جدی موسیقی پشتوانه کارشان است.
این آهنگساز و نوازنده جوان کمانچه در رابطه با انتخاب نوع صدای خوانندهیی که میتواند آهنگهای ساخته شده و اشعار اخوان ثالث را همراهی کند، معتقد است: صدایی میخواهم که از توانایی اجرای بالایی برخوردار باشد (دینامیکها، قدرت دریافت ریتم، ملاحت و قدرت او در بیان احساس و شعر برایم بسیار مهم است) وهمچنین جنس صدای خواننده هم برایم مهم است که بتواند غم کهن مهدی اخوان ثالث را فریاد بزند. البته من به این نکات بسنده نخواهم کرد چون قصد دارم بعد از انتشار این آلبوم تور کنسرتهای «سبوی تشنه» را در ایران برگزار کنم. بنابراین خوانندهی این آلبوم باید توانایی سنگردانی، شور آفرینی در نوازندگان و مخاطب راداشته باشد و از شعور شناخت شعر علی الخصوص شعر نو برخوردار و در امر تلفیق شعر و موسیقی تلاشهایی را انجام داده باشد.
آهنگساز آلبوم «سبوی تشنه» دربارهی علاقهاش به اخوان ثالث یادآور شد: نیشابوریام و از کودکی با مهدی اخوان ثالث زندگی کردهام ودر دوران ساخت و تنظیم این آلبوم خانواده او مرا بیمضایقه همراهی کردهاند و من با این آلبوم توانستم احساس شخصیام را به نام مهدی اخوان ثالث و مردم ایران زمین تقدیم کنم.
کامور گفت: دو شاعر دیگر نیز در این آلبوم من را همراهی کردهاند. «علیرضا بدیع» که از شاعران جوان و غزل سراهای چیرهدست معاصر ایران و از دوستان عزیز من است، ترانهای را به نام «آواره دشت» بر روی ملودی ساخته شده، ساختهاند که دارای پیوند شعر و موسیقی عمیقی است و شعر آخرین تصنیف آلبوم را که به نام «شب طوفان» است «روح الله ابهری» شاعر جوان اهل قم سروده است که ایشان هم حق مطلب را به خوبی ادا کردهاند.
وی ادامه داد: به همکاری آهنگساز و شاعر معتقدم و با یک بررسی میتوان جاودانههای موسیقی ایران را که ماندگار شدهاند در این چارچوب جای داد.
آرش کامور متولد سال ۱۳۵۸ در شهر نیشابور است که در خانوادهای اهل هنر به دنیا آمده و از سال ۶۹ همکاری جدیاش را با اساتیدی چون «شادروان اسکندری»، «اردشیر کامکار»، «علیاکبر شکارچی»، «محمدعلی کیانینژاد»، «عبدالنقی افشارنیا» و «پرویز مشکاتیان»، «محمدرضا درویشی»، «محمدرضا لطفی»، «داریوش پیرنیاکان»، «کریم صالح عظیمی» و «رضا شاکری» و… آغاز کرده و ادامه داده است. او هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد موسیقی دانشگاه هنر است.
کامور با تاکید بر اینکه در کار هنرمند دو رکن اساسی وجود دارد، توضیحداد: اولین «عاطفه تاریخ» که با ذائقه مردم روبروست و ماندگاری چندانی در زمان ندارد. یعنی هنری ایجاد میشود، ابزاری و چون حباب آب با ظهوری کوتاه که بزرگترین خسارت را به فرهنگ و هنر و درک و دریافت مخاطب میزند. عنصر دوم «حافظه تاریخ» است که در حقیقت اثر ساخته شده توسط هنرمند در سالها بعد از سرایش او مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و تاثیر عمیق بر روی شعور و آگاهی اجتماعی دارد یعنی بردی در تاریخ و تاریخ سازی خواهد داشت. در حقیقت در چنین ماندگاری آگاهی و احساس عمیق هنرمند حرف اول را میزند و طرز برخورد او با مردم و فضای دوران زندگیاش بسیار مهم است.
از اشتباه در نوشتن کلمه غمگین عذر خواهی میکنم
با سلام و تشکر از زحمات شما -اینجانب خودم خواننده پاپ هستم و از شاگردان زنده یاد استاد بابک بیات – سبک صدای من قمگین و عاشق اندوهم –
ba salam man arash kamvar hastam mamnoon az etela resaniton amma axee ke roye gozareshe man gozashteheed eshtebah ast lotfan tashih befarmaeed ba sepase faravan arash kamvar